מהו אינדקס גליקמי?

מי שרוצה לחיות חיים בריאים יותר ואולי אפילו לרדת במשקל, חייבים להכיר את המושג החשוב שנקרא אינדקס גליקמי. מה זה אומר? איך מחשבים אותו? על מה הוא משפיע ואיזה מזונות מכילים אינדקס גליקמי נמוך? הנה כל מה שצריך לדעת. מהו אינדקס גליקמי? אינדקס גליקמי הוא מדד המדרג מזונות פחמימות לפי השפעתם על רמות הסוכר בדם. בכך הוא עוזר לאנשים להבין באיזו מהירות מזון מסוים מעלה את רמת הגלוקוז בדם (סוכר) בהשוואה לרוב לגלוקוז טהור או לחם לבן, להם אינדקס גליקמי 100. איך מחשבים אותו? כדי לחשב אינדקס גליקמי יש לדגום את רמות הסוכר בדם במשך שעתיים לאחר שאוכלים 50 גרם של פחמימה מהמזון הספציפי ומשווים את התוצאה ביחס לעלייה בגלוקוז לאחר אכילת מזון הביקורת (לחם לבן או גלוקוז כאמור). איך זה קשור לבריאות ולמשקל? פחמימות בעלות אינדקס גליקמי גבוה יותר מתפרקות מהר יותר וגורמות להצפת סוכר שקשורה לעלייה במשקל ובעיות נוספות. מזון בעל ערך גליקמי נמוך לעומת זאת, משמעותו הפרשה נמוכה יותר של אינסולין ורמות סוכר מאוזנות בדם לאורך זמן. איזה מזונות כדאי לבחור אם רוצים להקפיד על אינדקס גליקמי נמוך? לצורך כך, חשוב להכיר את הסוגים שהם בעלי אינדקס גליקמי נמוך. מאכלים כמו תפוזים, שזיפים, בוטנים, יוגורט וחלב – כל אלו בעלי ערך גליקמי מתחת ל-55 שנחשב נמוך. בדרגת הביניים תמצאו סוגי מזון כמו פסטה, אורז מלא, דבש ושיבולת שועל. תפוחי אדמה, לחם לבן ופופקורן הם סוגי מזון בעלי אינדקס גליקמי גבוה. נכון, זהו אומנם רק היבט אחד של תזונה נכונה ובריאה, אבל חשוב מאד להכיר את המדד הזה אם רוצים לרדת במשקל ולחיות חיים בריאים יותר.  
מרחבי הרשת: סיבים אופטיים – הצטרפו לשירות האינטרנט בסיבים אופטיים מבית yes